zondag 9 december 2018

Kerst

Voor KiCoStamps heb ik vandaag een kerstkaartje gemaakt.
Met sommige dingen iets anders dan anders.

Het lijkt misschien alsof de bloemen met emboss-poeder zijn gemaakt, maar het zijn glitters. Maar embossen kan natuurlijk ook!
En de bloemen zijn geen bloemen, maar komen van een achtergronden sheet.


De achtergrond heb ik gekleurd door met de 2 Distress Oxide inkten de kaart te sponsen.
Ik leg daarvoor de kaart op een craftsheet en spons van buiten naar binnen.

Oftewel, ik begin met sponsen op de craftsheet en ga met de sponstool steeds verder op de kaart. Je krijgt dan een gelijkmatige verdeling van de inkt. Zet je de sponstool al halverwege de kaart neer, dan is de kans groot dat je de afbeelding van de sponstool op je kaart hebt staan en die niet meer uitgeveegd krijgt.

Spray wat water in je hand en spetter dat over de kaart heen, vóórdat je de kaart hebt gedroogd.
Laat het een minuutje of 3 liggen, dep het dan nog aanwezige water er af, en droog de kaart met de heattool.
Als je eerst gaat drogen en daarna gaat sprayen, dan werkt deze techniek niet meer.

Glim glim glim met al die glitters, pffffff, daarom houd ik er ook niet zo heel erg van. En vooral niet omdat er daarna echt overal glitters zitten!
Maar toch, glitters gebruikt.
Eerst met Versamark twee afdrukken gemaakt en gedroogd. Hierdoor lijkt het straks net (hoop ik) of er een beetje een schaduwbloem achter de glitterbloem zit.
Je kunt dus ook op de rest van de achtergrond dit soort schaduwen maken met andere stempels (bijvoorbeeld rondjes, streepjes, ruitjes), zodat je op die manier een achtergrond creëert.
Daarna heb ik de stempel goed schoon en droog gemaakt en ingesmeerd met de Nuvo lijmpen. Na de eerste afdruk heb ik de stempel opnieuw ingesmeerd en afgedrukt en de glitters over beide stempelafdrukken  gestrooid. De overtollige glitters heb ik van de kaart getikt en opgevangen op een blaadje, zodat je ze daarna weer terug in het potje kunt doen.
De lijm droogt wel uit zichzelf, maar bij enig ongeduld, zoals bij mij, kun je het ook drogen met de heattool. Niet te lang, anders verbrand je de glitters.
Belangrijk is om nu eerst de stempel schoon te maken en te zorgen dat álle lijmresten er vanaf zijn!

Daarna heb ik met zwart te tekst en de bloementak met blaadjes gestempeld.
In de blaadjes heb ik met een glitterpen blauwe accenten aangebracht, en met een witte Signopen heb ik witte "sneeuwvlokken" op de kaart getekend.

Tot slot heb ik de randen met zwart gesponst en de kaart gemat op zwart en een bijpassende kleur cardstock.



De stempels zijn van KiCoStamps:
Achtergronden sheet 12, plate 141
Tekstsheet 27, plate 126

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Distress Oxide inkt, Fired Brick, Wilted Violet
Versamark
Minimister met water
Nuvo lijm pen, of andere lijmpen of lijm
Wow Sparkles, Santorini
Signo Sparkling Blue
Signo wit
Craftsheet


TIPS.
Veel  mensen vragen naar een alternatief voor als je bepaalde stempels of materialen niet hebt.
Voor de stempels kun je natuurlijk van alles gebruiken. Echte bloemenstempels, maar ook andere vormen zoals rondjes, een rond geschreven tekst, hoekjes waar je een rondje van maakt, enz.
Heb je geen Distress Oxide inkt, dan kan het ook  met "gewone" Distress inkt, Vivid, in ieder geval met in water oplosbare inkten. Wil je zeker weten of het wel of niet lukt, maak dan een heel klein proefstukje om te proberen.
Deze techniek met spetters, waarbij het water als het ware de inkt opneemt en de wittee vlekken ontstaan, werkt het beste met iéts donkerder inkten.
Heb je geen wateroplosbare inkt, dan kun je altijd zelf witte vlekken of spetters maken met bijvoorbeeld witte verf, StazOn Opaque inkt, witte markers zoals Posca of Signo, of Daler Rowney acryl inkt, mijn absoluut favoriete spetterinkt!
Ik gebruik voor mijn watervaste zwarte stempelinkt altijd Archival, maar je kunt ook StazOn of Versafine gebruiken, allemaal goed. Ook al staat er watervast op het doosje, ik verhit het na het stempelen ALTIJD met de heattool, gewoon zeker weten dat het watervast is!
Heb je geen inkt die lekker sponst, maak dan bijvoorbeeld een achtergrond met een brayer en verf, ook daar kun je prima op stempelen.
Heb je geen bloemenstelen, teken ze dan zelf met pen, potlood, verf of inkt, eventueel met een (water)penseel.
Zonder lijmpen kun je natuurlijk toch je stempel egaal van lijm voorzien door wat lijm op je craftsheet te doen, uitrollen met een kleine brayer en dan óf met de brayer met lijm de stempel inrollen, óf de stempel in de lijm op de craftsheet deppen en daarna afdrukken.
Het kan uiteraard ook met een plat penseel, maar dan is het lastiger de stempel egaal van lijm te voorzien. Maar het beste alternatief als je geen craftsheet, brayer of lijmpen hebt.

Zomaar wat ideeën en alternatieven. Veel succes en vooral plezier met stempelen!

Groetjes van Yvon
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you for visiting our blog. Leaving a comment behind is very much appreciated. See you next time!

Fijn dat je ons blog hebt bekeken en een berichtje voor ons hebt achtergelaten. Dat geeft steeds weer een blij en goed gevoel. Tot ziens tot een volgende keer.

Designteam