zondag 17 november 2019

Achtergrond en inkleuren met acrylverf

Op zaterdag 16 november was er een grote uitverkoopdag bij KiCoStamps, waarbij ook gratis make and takes werden gegeven.

Bij mij kon je een kaart maken waarvan de achtergrond is gestempeld met acrylverf, maar ook de bloem en bijtjes zijn daarmee ingekleurd.
Ik heb Americana verf gebruikt vanwege de mattere uitstraling van de verf.



Ik heb de achtergrond van de kaart gestempeld met een sponsje op een sponstool.
Een klein beetje acrylverf op je craftsheet doen (2 drupjes is genoeg) en uitrollen met een brayer. Ik heb daar een smalle brayer voor gebruikt, omdat je maar weinig verf nodig hebt, de sponsjes klein zijn en het dus niet nodig is om met een grotere brayer een groot oppervlak verf op je craftsheet te hebben. Meer een praktische overweging.

Druk je sponstool in de uitgerolde verf en stempel het af op je kaartje. Her en der, en ook eens een kwart slag draaien, zodat je de rechthoekige afdruk van het sponsje op diverse manieren op je kaart krijgt. Stempel meerdere keren met het sponsje totdat er geen verf meer vanaf komt, pas dan opnieuw in de verf drukken en weer gaan afdrukken.

Bij mij zat er duidelijk nog wat groen aan het sponsje van een vorige kaart. Ik vind dat niet erg,  eigenlijk best wel een leuk effect omdat je daarmee meer structuur in je achtergrond krijgt.
Daarom maak ik tussendoor de sponsjes niet schoon, ik verwissel geen sponsjes, maar ook de brayer maak ik niet schoon en de verf van een nieuwe kleur doe ik bovenop de eerder gebruikte kleur verf op de craftsheet.
Daarmee neem je steeds nog wat van die verf mee en krijg je ook weer extra structuur in je achtergrond.

Ik gebruik naast de lichte geel ook nog een donkerder geel, en ga dan ook maar even door met een lichtgroene kleur.

Stempel de kaart niet helemaal vol met 1 kleur, maar een deel, en daarna met een volgende kleur ook maar een deel. Uiteindelijk komt de kaart met de 3 gebruikte kleuren wel helemaal vol gestempeld.
Even drogen met de heattool.

Als je klaar bent met stempelen met het sponsje, haal het dan voorzichtig van de sponstool af en was het uit onder de kraan. Daarmee voorkom je dat de verf indroogt op het sponsje en kun je het een volgende keer weer gebruiken.

Ik stempel de bloem met zwart, drogen met de heattool .....

..... en dan ga ik het inkleuren met een contrastkleur, omdat ik zelf vind dat dat toch het leukste effect geeft.
Doe een druppeltje verf op je crafsheet, doe wat water uit het waterpenseel náást de verf zodat je steeds een klein beetje verf kunt mengen met het water voor een grotere verdunning, maar ook verf kunt oppakken voor minder verdunning, of helemaal niet.

 Ik heb de bloem eerst ingekleurd met een grote verdunning, veel water dus en weinig verf, vanaf de aanzet van de bloem naar boven toe. En niet helemaal tot aan het eind van de bloemblaadjes, maar zodanig dat je nog een rand van de achtergrond, het groen dus, in de bloemblaadjes blijft zien.
Ik pak steeds een beetje meer verf op met mijn waterpenseel en blijf vanaf de aanzet van de bloem naar boven kleur aanbrengen.
Daardoor krijg je verschillende kleurniveaus in je bloem en blijf je door de grootste verdunning heen nog altijd de achtergrond zien.
De steel van de bloem kleur ik met groen, de spetters met een kleine verdunning van het roze wat nog op mijn craftsheet zit.
Je kaart even drogen met de heattool.

Met een witte Signo op Posca pen geef ik bloem en steel witte accenten, die ik ook een beetje schetsend aanbreng.

Ik heb naast de roze bloem als contrast op het geel/groen van de achtergrond ook een blauwe variant gemaakt die meer aansluit op de achtergrondkleur.
Het is natuurlijk je eigen smaak wat je leuker vindt.
De tekst heb ik met zwart gestempeld en omdat ik de achtergrond toch nog wat leeg en saai vond, heb ik de bloem nog accenten gegeven met een Signo Sparkling pen en nog 3 bijtjes gestempeld en ingekleurd.

Tot slot de kaart gemat op zwart en op een bijpassende kleur cardstock.


Fijne dag en veel stempelplezier, groetjes van Yvon


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 25, plate 154A
Tekstsheet 40, plate 165

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Diverse kleuren Americana verf
Smalle brayer
Sponstool met sponsje
Craftsheet
Signo wit of dunne Posca wit
Signo Sparkling pink
Waterpenseel
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you for visiting our blog. Leaving a comment behind is very much appreciated. See you next time!

Fijn dat je ons blog hebt bekeken en een berichtje voor ons hebt achtergelaten. Dat geeft steeds weer een blij en goed gevoel. Tot ziens tot een volgende keer.

Designteam