zondag 28 april 2019

Bloem op steenpapier

Met die prachtige nieuwe bloem die Marleen van Meerendonk voor KiCoStamps maakte, heb ik een kaart op steenpapier gemaakt.
Nieuw in het assortiment van KiCoStamps, geweldig om mee te werken!

Omdat veel mensen zich afvragen waarom het papier zo heet en waarvan het is gemaakt, maar vooral welke materialen je er op kunt gebruiken, even een korte uitleg.
Steenpapier bestaat uit mineralen en er is geen boom voor gekapt.
Het is voor 80% gemaakt van calciumcarbonaat wat afkomstig is uit afvalmateriaal van steengroeven.
Het is volledig recyclebaar en wordt gemaakt zonder gebruik van water of chemicaliën zoals zuur of bleekmiddelen.
Het grote voordeel is dat de productie de natuur niet verontreinigt met giftige bijproducten en je door het gebruik van Stone Paper de CO2-uitstoot reduceert.
Voor de kunstenaar is het interessant omdat Stone Paper waterproof is.
Stonepaper heeft een eierschaal-achtige zachte structuur en is geschikt voor kleur- en aquarelpotlood, acrylstiften, fineliners, markers, (alcohol)inkt, verf ed.
Vooral bij gouache (plakkaat verf) en aquarelverf geeft het een heel eigen, uniek resultaat.
Maar, let op,  steen papier is niet geschikt voor laser- en inktjetprinters!

Verder zeg ik altijd, wil je weten waarmee en hoe het papier reageert, gewoon uitproberen.
Ook voor steenpapier geldt, het is maar papier!

Het kaartje heb ik een maand geleden al gemaakt, maar daarna kwamen de voorbereidingen voor de Art Specially en bewaarde ik het tot vandaag.

Ik  heb eerst de achtergrond licht gesponst met Tumbled Glass en Shabby Shutters en daarna de bloem met een watervaste inkt gestempeld, in dit geval zwarte Archival.
Met een heattool de kaart voorzichtig drogen! Het steenpapier kan niet goed tegen de warmte van de heattool wanneer je die er recht boven en op 1 punt gericht houdt. Het gaat dan behoorlijk bubbelen, en die flinke bubbels krijg je er niet meer uit.
Maar met enig beleid, dus de heattool als het ware boven je papier heen en weer wapperen, en op een hoogte van ongeveer 15-20 cm, gaat het prima!

Daarna heb ik met een stempelkussen Picked Raspberry, Wilted Violet en Abandoned Coral een paar afdrukken gemaakt op een acylblok.
Met een waterpenseel heb ik die kleuren stuk voor stuk van het acrylblok opgepakt en de bloem ingekleurd.
De bloemensteel kleur ik met Peeled Paint.
Ook met Broken China een afdruk met het stempelkussen op een acrylblok maken en met het waterpenseel spetters op de kaart maken.
In de bloem maak ik wat accenten met een witte Signo pen.

Even goed (laten) drogen, of voorzichtig met de heattool, en met zwart de tekst stempelen.

Tot slot stempel ik met een achtergrondstempeltje nog wat accenten met zwarte Archival maar dan wel met een tweede afdruk zodat die niet al te overheersend wordt.
Het vlindertje kleur ik in met een roze en violot kleurige Signo Sparkling pen.
Ik mat de kaart op zwart en een bijpassende kleur cardstock.


Veel stempelplezier, groetjes van Yvon


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Divers 25, plate 150A
Tekstsheet 23, plate 105
Freebie sheet 1

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Distress inkt, Tumbled Glass, Shabby Shutters, Peeled Paint, Picked Raspberry, Wilted Violet, Abandoned Coral, Broken China
Waterpenseel
Signo wit
Signo Sparkling, Pink, Violet
Steenpapier 200 micron
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you for visiting our blog. Leaving a comment behind is very much appreciated. See you next time!

Fijn dat je ons blog hebt bekeken en een berichtje voor ons hebt achtergelaten. Dat geeft steeds weer een blij en goed gevoel. Tot ziens tot een volgende keer.

Designteam