donderdag 1 oktober 2020

Techniek achtergrond

 Vandaag heb ik een kaartje voor KiCoStamps gemaakt met een leuke techniek voor de achtergrond.





Ik begin met alles klaar te zetten, en begin met een paar kleurtjes verf, maar daar komen ongetwijfeld nog een paar kleuren bij.
Een dunne transparant in vieren gesneden en daar een vierkantje in verschillende groottes uit het midden geknipt. Dit kun je ook met papier doen, maar de transparant is schoon te maken en kun je dus hergebruiken.


Ik begin met het sponsen van het kleinste vierkante en de lichtste kleur verf, en neem steeds een groter vierkantje en een donkerder kleur.

     

Uiteindelijk gebruik je de voorgaande kleuren en kleinere en grotere vierkantjes ook weer om het geheel op te vullen.


Voor wat contrast spons ik ook een meer lila kleur door het roze heen.


Als ik tevreden ben breng ik wat witte verf aan en rol dat met de brayer uit top een dun laagje. Leg er direct een vel wit papier op, goed aanwrijven en trek dan de print.



   
Hetzelfde kun je natuurlijk ook met Amsterdam acrylverf doen. Zonder de tussenstappen te laten zien, maar wel het eindresultaat.



Het eerste en tweede resultaat naast elkaar om het verschil goed te kunnen zien.



Behalve dat je het patroon kunt aanbrengen met vierkantjes in het midden van een transparant/sheet of papiertje, kun je natuurlijk ook stempelen! Ik  heb daar stukjes rubber voor gebruikt die zijn overbleven naar het uitknippen/mounten van stempelsheets.
Wat verf op de craftsheet gedaan, met een sponsje deppen en dat op de stukjes rubber aanbrengen, of de stukjes rubber in de verf dippen en stempelen op de gelliplate.


Als de verf droog is wat witte verf op de gelliplate aanbrengen, met de brayer uitrollen tot een dun laagje en direct een print trekken.

De drie prints naast elkaar, ik besluit met de middelste verder te gaan om er een kaart van te maken.

Ik heb met een stencil en verf patroon aangebracht en met een Signo pen de crikels witte accenten gegeven.


Met de swirl van de Geometric sheet heb ik tweede afdrukken gemaakt, door de stempel eerst op een kladpapiertje af te drukken, en daarna pas op de kaart. Zo zijn de kleuren iets minder hard/fel.


Omdat ik het sponsje waar ik de achtergrond van de kaart mee maakte steeds afveegde op de ondergrond, zit daar genoeg kleur op om te gebruiken voor de bloem en voor de tekst.
Nog iets patroon met een stencil aangebracht, en klaar om de bloem en tekst te stempelen!



De bloem knip ik uit en plak ik eerst op lila papier, wat ik ook weer uitknop voordat ik het op de kaart plak.
De tekst mat ik ook op lila en paars voordat ik het op de kaart plak.
En tot slot spons ik de rand van de kaart met zwart, en mat ik de kaart op zwart en een bijpasssende kleur paarse cardstock.


Heel veel inspiratie en stempelplezier gewenst, blijf gezond, groetjes van Yvon!


De stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 25, plate 154A
Geometric/Shadows 3, plate 37
Tekstsheet 40, plate 165

Inkt etc.
Archival, Jet Black
Acrylverf van Paper Artsy, Fresco Finish, en van Amsterdam, in ieder geval Titaanwit 105
Stencil Girl, Geometric Landscape Stencil
Gelliplate
Dunne transparant A4
Signo wit
Sponsjes (ik heb Cut-N-Dry Foam gebruikt)
Craftsheet
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you for visiting our blog. Leaving a comment behind is very much appreciated. See you next time!

Fijn dat je ons blog hebt bekeken en een berichtje voor ons hebt achtergelaten. Dat geeft steeds weer een blij en goed gevoel. Tot ziens tot een volgende keer.

Designteam