woensdag 27 mei 2020

Zelf een boekje maken

Ik heb van de stapel met "mislukte" achtergronden, in ieder geval die ik niet mooi vind, een vel gepakt dat ik van een andere kleur heb voorzien.
Met de bedoeling om daar de kaft voor een boekje van te maken.

Dit is het geworden.....

..... maar hier ben ik mee begonnen.
Echt niet mooi!

Ik heb eerst stukjes woordenboekpapier met gelmedium op de achtergrond geplakt en daar een laag groene acrylverf (die ik dus eigenlijk kwijt wilde) met een paletmes overheen aangebracht.
Hieronder een paar stappen tot het uiteindelijke resultaat, alles aangebracht met paletmes. Omdat het heel veel hele dunne laagjes zijn, heb ik tussendoor niet gedroogd.




Voordat de kaft gesneden en gevouwen kan worden, moet ik eerst de inhoud van het boekje maken zodat je voor de kaft de juiste maat weet.

Ik neem voor de pagina's papier van FastPrint, A4, 120 grams, in de kleur roomwit.
Ik snijd hiervoor 5 vellen A4 door midden (A5) en dat vouw ik door midden (A6).
Wanneer je de vouw goed aandrukt zie je dat de pagina's aan het uiteinde uitsteken.
Zelf vind ik dat niet mooi.....

..... dus gaat er een stukje van die zijkant af met liniaal en snijmes, of met je snijapparaat.
Het maakt niet uit op welke manier je dat doet, maar je kunt beter een paar keer snijden door minder kracht te zetten, dan het in één keer willen doen. Je moet dan veel meer kracht zetten en het gevaar is dat je dan met de liniaal, en dus met snijden, verschuift.

Ik wil de kaft van het boekje net even iets groter maken dat de inhoud/pagina's van het boekje.
Omdat de pagina's van het boekje  14,7 hoog en 10,3 cm breed zijn, wil ik de kaft ongeveer 15 hoog en 10,5 breed hebben.
Ik heb een vierkant vel van 30,5x30,5 gemaakt en snijd daar een stuk van twee maal de breedte van het boekje vanaf, inclusief de vouwnaad 2x 10,5 + vouwnaad, dan neem ik voor de zekerheid 22 cm.
Beter om er later nog een stukje vanaf te halen, dan dat het te klein is, papier erbij maken gaat echt niet!

Ik wil de kaft dubbel vouwen van boven naar onder zodat ook de binnenkant van de kaft gekleurd wordt, maar ook om de vieze vlekken aan de binnenkant weg te werken.

Even passen of het boekje er goed in past en eventueel teveel van de kaft afsnijden.

De kaft moet stevig vast zitten, dus plak ik aan 1 dubbel gevouwen kant Tacky Tape aan de randen.
Dit doe ik expres niet in het midden op de vouw, ook geen lijm over de pagina's, alleen deze 4 randen zodat de kaft niet ergens gaat wrikken als ik het straks nog een keer dubbel vouw.

Nu ga ik bepalen waar ik de gaatjes prik om het boekje in te binden.
Het boekje is 14,7 cm hoog, het midden is dus 7,35 cm, daar zet ik met een potlood een dun stipje.

Dan leg ik de liniaal met een "makkelijk" getal in het midden, kan ik  makkelijk stipjes zetten voor de andere gaatjes.

Vanaf het midden waar de liniaal met 10 cm op ligt ga ik 3 cm naar links, dus naar 7 en naar 4 cm.
En dus ook 3 cm naar recht, dus op 13 en 16 cm.
Jaaaaaa, hier staat het stipje op 15 cm, maar gelukkig zag ik dat toen ik de gaatjes ging prikken en heb het nog op tijd hersteld! Maar geen foto gemaakt......

Ik prik de gaatjes met een boekbinders prikpen, maar dat kun je natuurlijk ook met een gewone prikpen doen. Deze boekbinders prikpen is alleen een stuk langer, en super scherp!

Als de gaatjes geprikt zijn, ga ik de kaft eerst bestempelen  voordat ik het boekje ga inbinden.
De achtergrondstempels zijn allemaal met zwart gestempeld, de tekst met Versamark en geëmbost met zwarte embossingpoeder.
De randen van het boekje heb ik met zwart gesponst.


Bij het inbinden van het boekje neem ik een stuk draad wat 2½ keer de hoogte van het boekje is. Dan heb je nog genoeg garen of touw over om er een knoopje in te leggen.
Ik begin altijd aan de buitenkant omdat ik dat knoopje en laatste stukje draad daar wil hebben.
Dus het 1e insteken in het midden, van buiten naar binnen.
2e aan de binnenkant in het volgende gat naar buiten
3e aan de buitenkant in het volgende gat naar binnen, dit is het gat het dichtst aan de rand
4e aan de binnenkant in het volgende gat naar buiten
5e aan de buitenkant in het volgende gat naar binnen, dit is weer het middelste gat
6e aan de binnenkant in het volgende gat naar buiten
7e aan de buitenkant in het volgende gat naar binnen, dit is het gat het dichtst aan de rand
8e aan de binnenkant in het volgende gat naar buiten
9e aan de buitenkant in het volgende gat naar binnen

Voor wie dit inzichtelijker is.

Je laatste draad zit nu aan de binnenkant, en moet naar buiten. Wanneer je terug steekt, ben je ook meteen je laatste draad aan de buitenkant kwijt.
Dus steek ik aan de binnenkant door de 2 draden heen die in het middelste gat gaan, steek dan de draad naar buiten, en doe datzelfde aan de buitenkant. Zie hier onder.

Op deze manier kun je daarna makkelijk een knoopje in de draad maken en afknippen, of afsnijden met je hobbymes, wast ik altijd doe. Je krijgt dan een rafelige draad aan het uiteinde en dat vind ik zelf leuker.

Van een ander vel wat ik ook niet mooi vond heb ik een contrastkleur gemaakt, daar de bloem op gestempeld, uitgeknipt en op het boekje geplakt.

Op deze manier kun je eigenlijk alle boekjes in alle formaten maken die je wil, maar ook met variabel aantal pagina's, verschillende kaften, ander aantal gaatjes bij het inbinden, enz.
Heel leuk om te maken, maar zeker ook om cadeau te doen!


Heel veel stempelplezier, maar ook vooral veel plezier met het zelf maken van een boekje!

Blijf gezond, groetjes van Yvon


De stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 25, plate 154A
Tekstsheet 36, plate 159
Divers 23, plate 146
Freebie sheet 3

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Versamark
Paper Artsy Fresco Finish
KiCoStamps Embossingpoeder, Detail Opaque Black
Paletmes
Papier voor pagina's boekje, FastPrint A4 120 grams roomwit, 5 vel
Cardstock/papier voor kaft
Boekbindersnaald, -garen en prikpen / prikpen en borduurgaren
Heattool
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you for visiting our blog. Leaving a comment behind is very much appreciated. See you next time!

Fijn dat je ons blog hebt bekeken en een berichtje voor ons hebt achtergelaten. Dat geeft steeds weer een blij en goed gevoel. Tot ziens tot een volgende keer.

Designteam