Hoi allemaal,
Vandaag wil ik jullie een "oude" techniek laten zien.
Er stak toevallig zo'n stukje papier uit mijn la en dat bracht me op het idee van de zijdevloeitechniek.
Ik ben als volgt begonnen:
Ik heb zijdevloeipapier genomen( een hele mooie stapel met allerlei kleuren heb ik via de winkel met de grote A).
Dit papier is erg dun, en ik wilde het ponsen.
Dus heb ik de zijdevloei tussen een vel kladpapier gelegd en dan geponst.
Dit heb ik gedaan met verschillende maten cirkels.
Vervolgens op een vel watercolour paper, de beide zijden natgespoten. Dan blijft het papier veel beter plat liggen.
De eerder gemaakte rondjes heb ik gewoon op het natte vel papier gelegd.
Hier heb ik direct een tweede vel bovenop gelegd, er komt nog genoeg kleur af en je eerste vel wordt dan direct al droger.
Hier zie je datzelfde effect met twee pagina's uit mijn artjournal.
Deze heb ik ook op elkaar gelegd. Er blijven dan wat rondjes aan de bovenste pagina kleven, maar dat hindert niet.
Die rondjes hebben al kleur afgegeven op het eerste vel.
Als je dit droogt of aan de lucht laat drogen, vallen de rondjes er vanzelf af.
Hier zie je een van beide vellen die ik gemaakt heb. Hier heb ik met de nieuwe bloem op gestempeld.
De vlinder heb ik gestempeld, en later nog een keer op het andere vel papier. Daar heb ik de vleugels uitgeknipt en op de kaart geplakt.
Dit is de uiteindelijke kaart geworden. Met een tekstje erop gestempeld, en gemat op kaartkarton.
Dit zijn mijn artjournalpagina's. Nog niet af, maar wel erg tof qua kleur. Ik hoop dat ik in een volgende blogpost kan laten zien hoe het eindresultaat is geworden.
Gebruikte materialen:
Zijdevloeipapier
Watercolourpaper
Water in een sprayflesje
Plate 154B, flora en fauna 26
Archival zwart
Ponzen
Bedankt voor het kijken en tot de volgende post!
Als je dit een leuk idee vindt, deel dan zeker je werk op onze groep. Vinden wij ook erg leuk!
Groetjes van Dieke
zaterdag 31 augustus 2019
woensdag 28 augustus 2019
Alles heeft zijn tijd nodig
Alles heeft zijn tijd nodig
Dit is op veel dingen en gelegenheden van toepassen.
Zo heb ik de kaart gemaakt:
Van DCPPapier heb ik een stuk papier gesneden van 9x13.5 cm
De Distress ink wilted violet heb ik op mijn craftsheet gedaan.
Hier ben ik met mijn brayer overheen gegaan. Ik heb er wel voor gezorgd dat een kant van mijn brayer schoon blijft.
Mijn kaart leg ik horizontaal neer en rol van boven naar beneden toe.
Met deze schone kant begin ik te rollen vanaf de rechterkant zo langzaam aan naar boven toe.
Zo krijg je een mooie overloop van kleuren.
Zorg wel dat je papier op een gladde ondergrond ligt anders krijg je zoon effect.
Als de ondergrond een mooi kleur verloop heeft neem je een sponsje en ga je met de zelfde kleur distress ink en een stencil op diverse plekken rondjes sponzen. Sommige licht van kleur en andere wat donkerder. Zo krijg je diepte in je kaart.
Nu maak je je stencil schoon en herhaal je het sponsen van de cirkels met witte inkt op diverse plekken op je kaart. Dit kan ook over de al gesponsde circels.
Alles goed drogen met de heattool en of een anti statischbag er overheen halen.
De tekst die op Plate 147 staat heb ik afgedrukt met versamark en geembosd met witte embossingspoeder.
Nu heb ik de kaart met een heel smal randje van 1 mm gemat op een witte kaart en daarna gemat op een paarse kaart.
Dit geheel heb ik op een dubbele witte kaart geplakt.
Om de kaart helemaal af te maken heb ik kleine druppeltjes lijm op de kaart gedaan en daar een doorzichtig lovertje op geplakt.
Deze kaart is gemaakt met de zelfde kleur distress alleen de oxide variant.
Je kan dit ook doen met verschillende kleuren op je kaart.
Ik hoop dat ik je weer wat inspiratie heb gegeven voor het maken van een kaart.
Groetjes Lizenka
Dit heb je nodig om de kaart te maken:
Plate 147 (Tekstsheet 32)
DCP papier 9x13.5 cm
Brayer
Distress ink wilted violet
Sponsje (en eventueel een tool)
stencil (met rondjes)
Witte inkt met een sponsje
Versamark
Witte embossingspoeder
lovertjes
lijm
donderdag 22 augustus 2019
Een dikke.......
Vandaag na mijn vakantie weer mijn eerste post hier op het blog.
Vandaag een eenvoudig kaartje van Paint on papier met Liquids
Eerst heb ik het papier wat nat gesprayed en daar de Liquids op laten vloeien, eventueel wat erbij doen of bij teveel eraf deppen.
En kijk eens wat een leuk resultaat en zo eenvoudig te maken!
Ik heb deze kaart met zwarte Archival en Tekst en wat zwarte Gesso spetters afgewerkt.
Deze kaart gemat op zwart papier en weer op een witte Paint on kaart geplakt.
De materialen die ik heb gebruikt zijn;
Liquids kleuren Metallic Sky en Iron Oxide
Zwarte Gesso
Leuk dat jullie zijn komen kijken, als je op de linkjes klikt kom je meteen in de Webshop bij Kilostamp
Leuk als je ook even bij de andere Designers langs gaat, voor nog veel meervoorbeelden met uitleg!
Lieve groetjes Joke
dinsdag 20 augustus 2019
Aquarelverf en stencils
Vandaag heb ik een kaart gemaakt waarbij ik voor de achtergrond een stencil en aquarelverf heb gebruikt.
Voordat ik ga beginnen zet ik alles klaar, maar zorg ik er ook voor dat ik mijn aquarelverf vast een beetje wakker ga schudden (activeren) door overal een paar druppels water op te doen.
Uiteraard handig met een plastic pipetje!
Normaal gesproken willen we dat er helemaal niets onder het stencil komt! Maar in dit geval juist wel, dat geeft straks namelijk een mooi effect.
Dus ga ik met het aquarelpenseel flink onder het stencil zodat ook daar onder water en kleur zit.
Ik gebruik ook flink wat water (daarom ook speciaal een aquarelpenseel, die houdt goed water vast) en zorg ervoor dat het behalve goed ónder het stencil, ook flink in de hoekjes van het stencil zit. Ook daar heb je straks voordeel van omdat de lijntjes van het stencil dan goed zichtbaar worden.
Als het vierkante vel en stencil helemaal vol kleur zit, begint het wachten. Veel te lang wachten, geduld, wat ik niet heb, maar het wordt er echt veel mooier van, dus laat ik alles zo mooi liggen!
Wanneer het stencil als het ware loslaat van het papier, dan weet je dat je het er voorzichtig af kunt halen.
Je stencil NIET meteen gaan schoonmaken, kun je dadelijk nog heel leuk gebruiken.
Ik leg het stencil op een vierkant vel papier en wrijf er met een babywipe overheen om het restant aquarelverf op het papier te vegen.
Datzelfde doe ik met de andere kant van het stencil, waar ook nog genoeg aquarelverf op zit. Wel een schone babywipe gebruiken.
Beide vierkante vellen papier kan ik later nog eens voor een vintage project of kaart gebruiken.
Verder met de kaart voor KiCoStamps.
Ik stempel de bloem op een restje tijdschriftenpapier wat ik al eerder eens heb gekleurd met acrylverf.
De bloem knip ik uit, maar stempel de bloem ook op de kaart die ik uit de achtergrond van aquarelverf en stencil snijd. De bloem plak ik op de kaart.
Omdat ik op de kaart twee achtergrond stempels wil afdrukken, maak ik voor de bloem een masker zodat ik daar niet overheen stempel.
Ik gebruik een achtergrondstempel met bloemblaadjes en Shabby Shutters, en een tekststempel met Rusty Hnge die ik allebei gedeeltelijk afdruk.
Met een Signo pen maak ik witte accenten en ik spons de randjes van de kaart met zwart.
Dan stempel ik de tekst met zwart, maar ik vind dat dat niet heel goed op de kaart te zien is.
Hm, oplossing?
Ik stempel de tekst op een strook kalkpapier waarvan ik de randjes scheur en met zwart spons.
En plak dit dan precies over de al eerder niet goed zichtbare tekst op de kaart. Dit doe ik met een lijmroller omdat je daar onder het kalkpapier het minste van ziet.
Ook de randjes van het kalkpapier spons ik nog even met zwart.
Tot slot mat ik de kaart op zwart en een bijpassende kleur cardstock.
Veel stempelplezier, groetjes van Yvon
Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 25, plate 154A
Achtergronden 7, plate 104 (achtergrondtekst)
Achtergronden 13, plate 149 (bloemblaadjes)
Flora en Fauna 26, plate 154B (tekst)
Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Distress inkt, Shabby Shutters, Rusty Hinge
Aquarelverf, Winsor & Newton, Van Gogh
PaintOn Multi-Techniques a Grain, 250 grams
The Crafters Workshop, TCW371, Echoes
Aquarelpenseel Van Gogh nr. 22
Pot schoon water
Babywipes
Signo wit
Stukje kalkpapier
Voordat ik ga beginnen zet ik alles klaar, maar zorg ik er ook voor dat ik mijn aquarelverf vast een beetje wakker ga schudden (activeren) door overal een paar druppels water op te doen.
Uiteraard handig met een plastic pipetje!
Normaal gesproken willen we dat er helemaal niets onder het stencil komt! Maar in dit geval juist wel, dat geeft straks namelijk een mooi effect.
Dus ga ik met het aquarelpenseel flink onder het stencil zodat ook daar onder water en kleur zit.
Ik gebruik ook flink wat water (daarom ook speciaal een aquarelpenseel, die houdt goed water vast) en zorg ervoor dat het behalve goed ónder het stencil, ook flink in de hoekjes van het stencil zit. Ook daar heb je straks voordeel van omdat de lijntjes van het stencil dan goed zichtbaar worden.
Als het vierkante vel en stencil helemaal vol kleur zit, begint het wachten. Veel te lang wachten, geduld, wat ik niet heb, maar het wordt er echt veel mooier van, dus laat ik alles zo mooi liggen!
Wanneer het stencil als het ware loslaat van het papier, dan weet je dat je het er voorzichtig af kunt halen.
Je stencil NIET meteen gaan schoonmaken, kun je dadelijk nog heel leuk gebruiken.
De kleur wordt tijdens het drogen wel iets lichter.
Als ik het stencil van het papier heb gehaald, laat ik de rest van het papier aan de lucht goed drogen.
Omdat ik het stencil op het papier liet liggen tijdens het drogen, zie je nu die mooie randjes langs de vormen van het stencil.
Datzelfde doe ik met de andere kant van het stencil, waar ook nog genoeg aquarelverf op zit. Wel een schone babywipe gebruiken.
Beide vierkante vellen papier kan ik later nog eens voor een vintage project of kaart gebruiken.
Verder met de kaart voor KiCoStamps.
Ik stempel de bloem op een restje tijdschriftenpapier wat ik al eerder eens heb gekleurd met acrylverf.
De bloem knip ik uit, maar stempel de bloem ook op de kaart die ik uit de achtergrond van aquarelverf en stencil snijd. De bloem plak ik op de kaart.
Omdat ik op de kaart twee achtergrond stempels wil afdrukken, maak ik voor de bloem een masker zodat ik daar niet overheen stempel.
Ik gebruik een achtergrondstempel met bloemblaadjes en Shabby Shutters, en een tekststempel met Rusty Hnge die ik allebei gedeeltelijk afdruk.
Met een Signo pen maak ik witte accenten en ik spons de randjes van de kaart met zwart.
Dan stempel ik de tekst met zwart, maar ik vind dat dat niet heel goed op de kaart te zien is.
Hm, oplossing?
Ik stempel de tekst op een strook kalkpapier waarvan ik de randjes scheur en met zwart spons.
En plak dit dan precies over de al eerder niet goed zichtbare tekst op de kaart. Dit doe ik met een lijmroller omdat je daar onder het kalkpapier het minste van ziet.
Ook de randjes van het kalkpapier spons ik nog even met zwart.
Tot slot mat ik de kaart op zwart en een bijpassende kleur cardstock.
Veel stempelplezier, groetjes van Yvon
Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 25, plate 154A
Achtergronden 7, plate 104 (achtergrondtekst)
Achtergronden 13, plate 149 (bloemblaadjes)
Flora en Fauna 26, plate 154B (tekst)
Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Distress inkt, Shabby Shutters, Rusty Hinge
Aquarelverf, Winsor & Newton, Van Gogh
PaintOn Multi-Techniques a Grain, 250 grams
The Crafters Workshop, TCW371, Echoes
Aquarelpenseel Van Gogh nr. 22
Pot schoon water
Babywipes
Signo wit
Stukje kalkpapier
zondag 18 augustus 2019
kizzzzzz
kizzzzzz
Wat doen bijen toch een goed werk.
En met deze bloemen snap ik wel dat die bijen daar graag op af komen en van gaan zoemen.
zzzzzzzz
Zo heb ik de kaart gemaakt:
Ik heb een stuk aquarel papier van 13.8x9.5 cm genomen.
Nu heb ik een klein acrylblokje genomen en hier distress oxide opgedaan in de kleur shabby shutters.
Hier heb ik een klein beetje water op gespoten en daarna het blokje met de inkt naar benden op mijn papier gelegd.
Heel even laten liggen en daarna verwijderd.
Bij het verwijderen van het blokje heb ik wel het teveel aan water gelijk weg gedept met een keukenpapiertje om dikke donkere vlekken te voorkomen.
Dit heb ik herhaald met de kleuren oxide crushed olive en oxide peeled paint.
De bloem van plate 155 heb ik afgedrukt met oxide peeled paint en de bijen van plate 154a en 155 heb ik afgedrukt met oxide crushed olive.
Op plekken waar de bijen in het vlak zitten van de inkt heb ik wat kleur verwijderd met een waterpenseel door het nat te maken en gelijk weg te deppen.
Ik heb nog wat accenten gezet met een witte gelpen bij de bijen en de bloem. Bij de bij die in de bloem zit heb ik met zwart de lijnen getekend zodat hij toch wat duidelijker is.
Met de oxide shabby shutters ben ik langs de rand van de kaart gegaan.
Daarna heb ik de kaart op een mat kaartje geplakt die aan alle kanten 2 mm groter is.
Daarna heb ik het geheel op een witte dubbele kaart geplakt.
Met een smal strookje aquarel papier ben ik door wat oxide shabby shutters gegaan die ik op mijn craftsheet heb gedaan met extra water.
Tussendoor drogen met de heattool. Als je het te licht van kleur vind kan je het herhalen.
Hier heb ik de tekst kizzzzzz op afgedrukt met oxide peeled paint en daarna op de kaart geplakt.
Ik hoop dat ik je weer wat creative ideeen heb gegeven.
Groetjes Lizenka
Dit heb je nodig voor de kaart:
Plate 154A flora en fauna 25
Plate 155 flora en fauna 27
Aquarel papier van paint on (blauwe blok)
Dubbele witte kaart
zacht groen/geel papier om te matten
Distress oxide shabby shutters, crushed olive, peeled paint
Klein acrylblokje
Spuitflesje water
keukenpaiertje
(Water) penseel
Witte gel pen
Zwarte fine liner